Pośrednik nieruchomości. Polacy coraz chętniej korzystają z jego usług.

Posrednik nieruchomosci
pexels.com

Co roku na polskim rynku nieruchomości zawierane są setki tysięcy transakcji – w tym kupna i sprzedaży mieszkań czy działek, a także umowy najmu. Pośrednicy w obrocie nieruchomościami są coraz bardziej zaangażowani w ten proces. Dawno minęły czasy, kiedy sprzedający i kupujący nie chcieli korzystać z profesjonalnej pomocy, ponieważ obawiali się, że pośrednik jest tylko niepotrzebnym kosztem. 56% Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednictwa, ocenia współpracę dobrze, a blisko 60%. nawiązałoby współpracę ponownie – wynika z badania Otodom, które również corocznie przyznaje tytuł „Lidera Rynku Nieruchomości” najlepszej agencji nieruchomości.

 Jeszcze kilka lat temu obecność pośrednika przy transakcjach na rynku nieruchomości kojarzyła się wielu klientom ze zbędnym kosztem, którego – jak wiadomo – każdy wolałby uniknąć. To na szczęście się zmienia, ponieważ jest coraz większa grupa osób, które już korzystały z tych usług, doświadczając wymiernych korzyści – mówi agencji Newseria Biznes Kamil Janas, prezes zarządu Big City Broker, jeden z laureatów konkursu Otodom „Lider nieruchomości”, zwycięzca w województwie lubelskim.

Na polskim rynku nieruchomości ubiegłoroczne wyniki były rekordowe, m.in. pod względem ilości oddanych mieszkań, ceny za metr kwadratowy oraz udzielonych kredytów hipotecznych. W sumie co roku dochodzi do setek tysięcy transakcji. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2020 r. podpisano łącznie 564,3 tys aktów notarialny dotyczące sprzedaży nieruchomości – nieco więcej niż rok wcześniej. Największy udział w transakcjach kupna i sprzedaży nieruchomości stanowią mieszkania, domy i działki niezabudowane. Ponadto co roku dochodzi do zawierania dziesiątek tysięcy transakcji najmu.

Zawiłości tego rynku mogą być przytłaczające dla każdego, kto szuka wymarzonego domu lub mieszkania, chce kupić, sprzedać lub wynająć nieruchomość. W rezultacie w takie transakcje coraz częściej angażowani są pośrednicy w obrocie nieruchomościami. Jak wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” przeprowadzonego przez firmę badawczą IQS na zlecenie serwisu Otodom, prawie co drugi Polak (45%) pozytywnie ocenia pośredników w obrocie nieruchomościami. Tylko 15% postrzega je negatywnie.

 Chociaż jeszcze do niedawna współpraca z pośrednikiem kojarzyła się ze zbędnym kosztem, to korzyścią z takiej współpracy jest właśnie oszczędność pieniędzy. Obecność doświadczonego, dobrego pośrednika w procesie negocjacji i informacja o tym, w którym momencie klient robi dobry interes, a w którym momencie powinien się z takiej transakcji wycofać, może pomóc naprawdę sporo zaoszczędzić – mówi Kamil Janas.

Podstawową korzyścią ze współpracy z profesjonalnym pośrednikiem nieruchomości jest przede wszystkim bezpieczeństwo transakcji. Pośrednik zadba o to, żeby klient nie podpisał czegoś, co mogłoby być dla niego niekorzystne, sprawdzi księgi wieczyste czy przeanalizuje umowę pod kątem formalnym i prawnym.

 Wyzwania dla rynku nieruchomości w najbliższych miesiącach to z pewnością wojna w Ukrainie. Bardzo wielu ludzi przyjechało z Ukrainy do Polski, na rynku najmu w ciągu miesiąca liczba ofert podażowych spadła praktycznie do zera. Co więcej, część osób z Ukrainy decyduje się na zakup nieruchomości w Polsce i tutaj zadaniem profesjonalnej agencji nieruchomości jest to, żeby bezpiecznie dla każdej ze stron takie transakcje przygotowywać – wyjaśnia prezes Big City Broker.

 Wiadomo, że sprzedaż czy zakup mieszkania to są życiowe decyzje, często oszczędności życia, więc z tym wiążą się duże emocje. Zaufana osoba, która przeprowadza przez proces negocjacji, może też zaoszczędzić sporo niepotrzebnych nerwów. A kolejnym aspektem jest oszczędność czasu, ponieważ te transakcje z udziałem pośrednika szybciej dochodzą do skutku, szybciej znajdujemy produkt dla klienta albo klienta na mieszkanie.

Program Partnerski Wynagrodzenie za Polecanie
Zapoznaj się z regulaminem Programu Partnerskiego

Wizerunek branży poprawia się z roku na rok – tylko w 2017 r. agenci nieruchomości mieli pozytywną ocenę w śród rodaków na poziomie zaledwie 24%. a 36% miało negatywny pogląd. Wskaźniki te powoli się zmieniają i obejmują: postępującą specjalizację branżową oraz osobiste doświadczenia klientów. Obecnie 56%. Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednika, są zadowoleni ze współpracy, a blisko 60% nawiązałoby współpracę ponownie.

 Staramy się dalej pracować nad tym wizerunkiem i tutaj najistotniejsza jest codzienna, uczciwa i rzetelna praca, która powoduje, że klienci odnoszą korzyść i polecają nas dalej. Kolejną rzeczą jest zmiana sposobu komunikacji – zamiast obiecywania złotych gór i wciskania na siłę jest komunikacja wprost – podkreśla Kamil Janas. – Podstawową zasadą dobrej współpracy jest to, że pośrednik jest po to, aby zbudować zaufanie klienta, rozpoznać jego realne potrzeby, możliwości i w odpowiedzi zaproponować konkretne rozwiązania, na które klient się zdecyduje bądź nie.

Artykuły